Barcelona i Catalunya, models de referència mundial de promoció de la mobilitat sostenible gràcies al treball de la Plataforma Live

| Tema: Medi ambient i sostenibilitat

La Plataforma Live, creada el 2011 per a promoure la mobilitat elèctrica, amplia la seva àrea d'acció a tota Catalunya i incorpora el gas natural vehicular com a tecnologia de promoció. Els dos darrers anys ha promogut la inversió publicoprivada de més de 300.000 milions d'euros en la mobilitat sostenible.

Aquestes dades van ser comunicades el 6 de març en una roda de premsa celebrada en el Museu del Disseny de Barcelona (DHUB) i en la qual va estar també presentada la nova Plataforma Live, què amplia el seu radi d'acció a tota Catalunya i, d'altra banda, incorpora també, en aquesta nova etapa, altres tecnologies eficients dins dels seus plans de promoció i estudi com ara el gas natural vehicular.

La  Plataforma LIVE xifra actualment a Catalunya 3.958 vehicles elèctrics i 1.244 vehicles de gas natural. A més, ha teixit una de les xarxes de recàrrega ràpida i semi-ràpida més denses d'Europa, amb gairebé 700 punts de recàrrega públics, 19 dels quals són punts de recàrrega ràpida -càrregues de vehicles elèctrics de menys de 30 minuts-. D'altra banda, a Catalunya hi ha un total de 27 estacions de gas natural, de les quals 12 són d'ús públic.

Totes aquestes accions han permès situar a Barcelona i Catalunya com a Hub internacional de la implantació del vehicle de baixes emissions, què unides a l'adopció de mesures que incentiven la millora de la qualitat de l'aire i la reducció del soroll en els sistemes de mobilitat promouen la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes,

El gas natural, com a combustible, redueix les emissions de diòxid de carboni, monòxid de carboni, òxid de nitrogen i material particular. Els vehicles elèctric, per la seva banda, no requereixen manteniment mecànic i poden suposar un estalvi de combustible de l'ordre del 60 al 70%. Però, els beneficis mediambientals no són els únics de la mobilitat sostenible, ja que també hi ha raons econòmiques per escollir un vehicle que utilitza una d'aquestes tecnologies. Així, un vehicle de gas natural comprimit representa un estalvi econòmic de fins el 50% respecte a un vehicle convencional. I, en el cas dels vehicles elèctrics, gairebé no requereixen manteniment mecànic i poden suposar un estalvi de combustible de l'ordre del 60 al 70%.

El Pla d'acció de LIVE preveu executar durant el 2015 més accions estratègiques de promoció. El nou pla recull des d'activitats de sensibilització i promoció fins a iniciatives de treball conjunt amb concessionaris i administracions per facilitar i millorar la gestió de tràmits i beneficis per part dels usuaris finals o la participació en plataformes europees i grups de treball internacionals.

Impuls des de les institucions per la sostenibilitat 

Per la seva part, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i Barcelona de Serveis Municipals, tots ells membres de la plataforma LIVE, impulsen iniciatives públiques que faciliten la progressiva implantació de les tecnologies de propulsió eficients. Cal destacar, per exemple, la reducció de l'impost sobre els vehicles de tracció mecànica (IVTM) en la gran majoria dels municipis catalans, la creació de la categoria del Distintiu de garantia de qualitat ambiental per a flotes de vehicles —una d'elles és la del taxi de l'AMB—, la compra verda de vehicles de l'administració, la possibilitat de beneficiar-se de peatges tous, els aparcaments incentivats, poder circular per carrils especials com són els reservats per Vehicles d'Alta Ocupació (carril bus-VAO) i una línia d'ajuts de fins 4.000 € per a vehicles elèctrics i de gas natural per al servei del taxi i que operen dintre de la regió metropolitana de Barcelona, són alguns exemples.
Per tal de fomentar encara més l'ús dels vehicles de baixes emissions, el Plenari del Consell Municipal de Barcelona ha aprovat recentment la gratuïtat de les àrees blava i verda per als propietaris d'aquest tipus de vehicles no residents a la ciutat, ampliant l'exempció de pagament de la qual es beneficiaven fins ara només els usuaris residents.
Des de l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, amb la col·laboració de Nissan, Renault, BMW, Volkswagen-Audi Espanya i Endesa, entre altres, s'està executant una xarxa de 28 punts de recàrrega ràpida –recàrrega de vehicles elèctrics amb menys de 30 minuts-, repartits per Barcelona i la seva àrea metropolitana. Aquest projecte, amb 10 punts de recàrrega ràpida ja instal·lats i en funcionament, convertiran la capital catalana en una de les regions internacionals amb més oferta de recàrrega ràpida pública. Aquesta iniciativa s'espera que ajudi a acabar de consolidar la implantació de més taxis elèctrics i més vehicles elèctrics de mercaderies i serveis. Aquesta aposta de l'Ajuntament de Barcelona per la infraestructura de recàrrega es complementa amb la instal•lació de més de 250 punts de recàrrega normal en la xarxa d'aparcaments de B:SM, destinats a usuaris de rotació i a abonats per cobrir les necessitats imprescindibles de recàrrega vinculada o pròpia del propietari.
La Generalitat de Catalunya està treballant en mesures com l'estudi de les millors ubicacions per instal•lar punts de recàrrega en les principals infraestructures viàries de Catalunya, per disposar així d'una xarxa bàsica de corredors de punts de recàrrega ràpida o semi-ràpida per cobrir els desplaçaments a tot el territori català amb vehicles elèctrics. En aquest sentit també s'està negociant la participació en un projecte europeu de definició de corredors sostenibles.
Per la seva part, Gas Natural Fenosa i SEAT han arribat a un acord estratègic per impulsar i potenciar l'ús del gas natural comprimit en l'àmbit de la mobilitat a Espanya. La finalitat d'aquesta aliança és millorar la qualitat de l'aire urbà i contribuir als objectius de sostenibilitat i desenvolupament econòmic.
Des del sector privat, les empreses estan impulsant la innovació i la inversió en mobilitat sostenible, des del llançament al mercat de vehicles propulsats per tecnologies alternatives, la creació de xarxes d'estacions de servei, afavorint oportunitats de negoci i la generació de llocs de treball qualificats relacionats amb aquest sector. En aquest sentit, les inversions realitzades des de l'àmbit privat suposen el 70% del total d'inversió publicoprivada realitzada en mobilitat sostenible a Catalunya.

L'acte del  divendres passat va estar presidit per la Segona Tinent d'Alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació de l'Ajuntament de Barcelona i Presidenta de la Plataforma LIVE, Sònia Recasens; la Directora General de l'Institut Català d'Energia (ICAEN), Mercè Rius; el Vicepresident de Transport i Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i Alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda; el Secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Enric Llebot; el Director de Relacions Institucionals de SEAT i Grup Volkswagen a Espanya, Carlos Romaní; el Director de Comunicació de Nissan Iberia, Francesc Corberó; el Mànager del Vehicle Elèctric de Renault Iberia, Luis Valerio; i el Responsable de Mobilitat Elèctrica de Volkswagen-Audi Espanya, Carlos Galindo. La presentació també ha comptat amb l'assistència del Director General d'Indústria, Antoni Maria Grau,i de representants de les principals entitats del sector com el Clúster-Moto, el Clúster Industrial de l'Automòbil de Catalunya i la DGT, entre d'altres.a