La Comissió Tècnica del Taxi i l'IMET denuncien UBER davant l'Agència Catalana de Consum

| Tema: Notificacions

La Comissió Tècnica del Taxi, constituïda pel Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC); la Coordinadora Metropolitana del Taxi (CMT); Taxi Companys i per l'Associació Empresarial del Taxi (AET), juntament amb l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), han presentat a l'Agència Catalana de Consum un document jurídic en què se li demana fer una avaluació sobre l'activitat que Uber està realitzant a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Aquesta petició es basa en què, d'acord amb la Llei 3/91, de 10 de gener, de Competència Deslleial, l'IMET i la Comissió Tècnica del taxi entenen que UBER està incorrent en una activitat deslleial, tant respecte a la infracció de la legislació que regula l'activitat del taxi (Llei del Taxi), com en relació a les conseqüències d'avantatge que representa en la relació competitiva, en no respectar els límits establerts per la norma que sí son respectats pels altres operadors del mercat com ara els taxistes.
A més, l'informe argumenta que, amb caràcter general, l'activitat d'UBER està afectant  al consumidor final ja que las prestacions que ofereix no se sotmeten a cap regulació, com sí ho fa el servei de taxi regulat. Per tant s'estaria davant d'un enriquiment injust (art. 33.1 i 34.1 de la Llei 3/91).
D'altra banda, l'informe afegeix que UBER estaria incomplint la Llei 22/2010, de 22 de juliol, Codi de Consum de Catalunya, la qual garanteix la defensa i protecció dels drets dels consumidors. En l'anàlisi d'aquesta Llei s'observa que UBER l'estaria incomplint, entre d'altres, per dos motius bàsics:
1) La directa prestació d'un servei en relació a un medi com és el vehicle a motor té una íntima connexió amb la seguretat pública en la seva vessant de seguretat vial i el risc per a les persones.
2) El consubstancial àmbit de protecció dels consumidors o usuaris en la recepció d'un servei públic amb els medis de transport adequats i segurs, que comporten tot el desplegament de competències  d'intervenció destinades a garantir per la deguda formació dels conductors i els sistemes de control tècnic dels vehicles i la protecció tarifària pròpia d'un servei públic.
Finalment, l'activitat d'UBER  podria estar infringit també la Llei 34/2002, d'11 de juliol referent als Serveis de la Societat de la Informació i de Comerç  Electrònic.
La Comissió Tècnica del Taxi i l'IMET consideren, en definitiva, que si després de l'avaluació d'aquest informe jurídic per part de l'Agència Catalana de Consum es determina que UBER està incomplint les referides Lleis, exigiren que s'adoptin les mesures cautelars en defensa dels interessos del sector del taxi de l'AMB i dels ciutadans de Barcelona.