Notas de prensa
"Picmi Taxi" entra en funcionament
| Subject: Technology
Ja està disponible el nou servei digital metropolità per demanar un taxi amb el mòbil
L'Institut Metropolità del Taxi (IMET), organisme de l'AMB, posa a disposició dels ciutadans, des d'avui 2 de novembre, el nou servei digital metropolità "Picmi Taxi", amb el que els usuaris podran demanar un taxi amb el seu mòbil a través de l'app AMB Mobilitat.
Les peticions Picmi consisteixen en la digitalització de les peticions que habitualment es realitzen "a mà alçada" al carrer. D'aquesta forma, els taxistes que estiguin al voltant d'un client que vulgui demanar un taxi, seran notificats i sabran que hi ha una petició sense la necessitat de veure físicament a l'usuari que sol·licita el servei.
"Picmi Taxi" suposa una millora del servei per a tots els taxis, perquè ja no depèn que el client vegi al taxista amb els ulls, sinó que, a través d'una pantalla, pot saber que hi ha un taxi disponible i, per tant, fomentar el seu ús", ha exposat durant l'acte la Presidenta de l'IMET, Laia Bonet.
A l'acte de presentació també han intervingut tres representants de les principals associacions del taxi metropolità: Alberto Álvarez, de l'Asociación Profesional Elite Taxi; Jaime Sau, del Sindicat del taxi de Catalunya (STAC); i Luís López, de l'Agrupació Taxi Companys (ATC), que han manifestat el seu agraïment a les administracions que participen en el projecte. "Hem d'aprofitar aquesta oportunitat única de tenir accés a una eina que no existeix a cap altre lloc i que permet tenir digitalitzada tota la flota de taxis d'una zona a cost zero pel taxista i pels ciutadans", ha declarat Alberto Álvarez.
D'igual forma ho ha fet Jaume Sau, subratllant que el servei contempli als 36 municipis de l'àrea metropolitana. Per altra banda, Luís López, ha destacat el fet que "es facilitarà l'ús del taxi a aquells ciutadans de la metròpolis que no en són clients habituals, però que, en tenir el servei integrat a l'app AMB Mobilitat, contemplaran el taxi com una opció més a l'hora de desplaçar-se".
Aquest nou servei digital per demanar un taxi a la metròpolis de Barcelona s'integra dins de l'aplicació metropolitana AMB Mobilitat, que compta amb més de 175.000 usuaris actius (més de 45.000 usuaris diaris de mitjana). Per tant, aquells usuaris que ja tinguin instal·lada l'app, rebran un avís d'actualització per poder tenir disponible el servei "Picmi Taxi".
Com funciona?
Quan hi ha una petició Picmi per part d'un client, que fa a través de l'app AMB Mobilitat, el sistema avisa als taxistes més propers a l'usuari per tal que un d'ells accepti el servei. L'algoritme d'assignació adjudica la carrera a un d'aquests taxistes, tenint en compte factors com el temps d'arribada a la ubicació on es troba el client o si el taxi està estacionat a una parada propera.
La gerent de l'IMET, Maria Teresa Carrillo, ha explicat que "l'usuari podrà saber quants minuts trigaria a arribar un vehicle al punt de recollida indicat i, tenint aquesta dada, podrà acceptar o rebutjar el servei. Un cop acceptat, al client se li indicarà que el taxi està en camí, i podrà veure sobre el mapa la seva ubicació en temps real". A més, per tal que el client pugui saber quin és el vehicle que efectuarà el seu servei, se li comunicarà un codi de reserva, el model del vehicle i la matrícula. Quan el vehicle hagi arribat al punt de recollida, el client rebrà un avís al seu telèfon mòbil.
Una altra de les opcions que inclou el servei Picmi és la possibilitat de saber el preu aproximat de la ruta que l'usuari té previst efectuar, a través del calculador de preus de l'IMET. Tanmateix, no es podran fer reserves ni pagar a través de l'aplicació, ja que en tractar-se d'una manera de digitalitzar les peticions de taxi a "mà alçada", l'usuari no haurà d'indicar la seva destinació. El que sí que permet la interfície és sol·licitar taxis adaptats per a persones amb mobilitat reduïda o vehicles de més capacitat.
En cas que el client estigui situat en una zona on no hi hagi un taxi proper, l'aplicació el derivarà a les radioemissores que consten registrades a l'IMET i que operen a l'àrea metropolitana de Barcelona, per tal que pugui demanar-ne un.
De la mà amb el desplegament de la xarxa de microparades
El projecte va acompanyat de la creació d'una xarxa de noves microparades a les ciutats metropolitanes, entre les quals es troba Barcelona, que ja ha començat la seva senyalització. Aquest any 2022, el consistori ha implementat les 51 primeres microparades i, es preveu que, per al 2023, s'acabin de senyalitzar les 140 microparades restants que contempla el projecte i que se sumaran a les 274 parades de taxi que hi havia a Barcelona.
Cadascun d'aquests nous petits emplaçaments té capacitat per a 2 o 3 taxis, en els quals es trobaran els conductors estacionats a l'espera de clients i peticions a través de l'aplicació. Per tant, els vehicles que estiguin en parada, seran els primers a rebre la notificació que hi ha una petició Picmi al seu voltant i tindran prioritat a l'hora de l'assignació.
Amb aquesta mesura es pretén fomentar l'ús d'aquests espais per part dels taxistes, ja que, com ha expressat la Presidenta de l'IMET, "la correcta utilització de la xarxa de parades metropolitana permetrà reduir la contaminació ambiental i acústica que implica que els taxis circulin en buit per cercar clients".
Beneficis per als usuaris
• Possibilitat d'accedir a un gran volum de taxis actius, ja que la descàrrega de l'aplicació serà obligatòria per a tots els conductors.
• Més facilitat per demanar un taxi, amb un parell de clics, des del telèfon mòbil.
• Reducció del temps d'espera i del nerviosisme que pot generar el fet d'haver de buscar un taxi que estigui lliure.
Beneficis per als taxistes
• Augment de la demanda del servei, ja que l'app farà més atractiu l'ús del taxi per part de la ciutadania.
• Realització de rutes més eficients i estalvi de combustible.
• Modernització del sector, d'acord amb els avenços tecnològics i les necessitats de la societat actual.
Com es donarà a conèixer?
A partir del dia 7 de novembre, aquest servei digital metropolità es donarà a conèixer a la ciutadania mitjançant la instal·lació de 300 banderoles a 150 fanals de carrers principals de Barcelona, com la Gran Via de les Corts Catalanes o l'avinguda Diagonal. També s'instal·laran un total 300 de cartells als OPIS de 19 ciutats metropolitanes.
Per arribar al major nombre de ciutadans possible, el projecte es promocionarà a través de falques publicitàries a la ràdio, banners a diaris digitals i en paper, així com amb la inserció d'anuncis a les xarxes socials.