FACUA alerta que la CNMC pressiona per liberalitzar el taxi en contra dels interessos dels usuaris i del sector

| Subject: Notices

L'Associació de comsumidors en acció defensa un servei públic de taxi regulat i sotmès a planificació

L'associació defensa un servei que garanteixi els drets dels usuaris i un règim de preus màxims autoritzats.
FACUA-Consumidors en Acció mostra el seu desacord amb els requeriments emesos per la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC) sobre el sector del taxi en considerar que es posa en risc la protecció dels drets dels consumidors.

Per a Competència, la limitació de llicències o la fixació de tarifes són "obstacles a la competència efectiva" del sector i advoca, entre d'altres coses, perquè els ajuntaments no estableixin aquests preus màxims, per fomentar "un comportament competitiu entre els operadors".

Segons la CNMC, els Consistoris no haurien d'imposar torns ni horaris als taxistes, ni tampoc han de limitar mitjançant permisos la col·locació de publicitat en els seus vehicles o crear radioemissores. Aquest estiu, el regulador ha demanat fins i tot als ajuntaments de Màlaga i Còrdova que deroguessin diversos articles de les seves noves ordenances, advertint-los que les impugnarían davant els tribunals.

Regulació que garanteixi un servei òptim

FACUA defensa un servei públic de taxi regulat i sotmès a planificació, amb garanties suficients d'informació sobre les seves condicions, qualitat, preus, seguretat i accessibilitat perquè el servei sigui òptim. Per això, no comparteix, en els seus elements bàsics i substancials, l'informe emès per la CNMC que suposa una autèntica aposta per desregular el servei púbic del taxi, sense que això necessàriament hagi de comportar per si mateix majors beneficis per al consumidor, millores del servei o més competència.

Aquest sector ha d'estar regulat, assenyala l'Associació, i ha de tenir clarament definit el marc de drets i obligacions dels usuaris del servei, els paràmetres i / o nivells de qualitat del servei exigibles i un marc tarifari sotmès a règim de preus màxims autoritzats, així com estar sotmès a llicència i garantir la seva accessibilitat als usuaris que ho sol·licitin o requereixin d'aquest. FACUA adverteix que la forma de lluitar contra els abusos i la discriminació en aquest servei és amb la planificació i la regulació, amb unes tarifes clares i garantistes per al consumidor.

L'associació comparteix, per contra, alguns aspectes analitzats per la CNMC en els esmentats requeriments, com l'exigència de requisits d'antiguitat dels vehicles que prestin el servei referits a una antiguitat màxima perquè puguin estar en servei i la regulació d'unes condicions de neteja i comoditat o confort del vehicle així com que l'usuari tingui reconegut el seu dret a triar el mateix.

Competència critica que s'imposi la baixada de bandera en el lloc en què es trobi el vehicle en els serveis sol•licitats a distància i no en el lloc en el qual efectivament es reculli al passatger. D'aquesta manera el regulador advoca perquè no s'imposi com a obligació sinó que s'ofereixi la llibertat d'elecció als taxistes per baixar la bandera al lloc on es trobin o quan el passatger entre realment en el vehicle.

FACUA rebutja aquesta posició del regulador i al·lega que es queda a mitges, en lloc de defensar que la baixada de bandera es produeixi quan el passatger entri al cotxe, evitant així un greuge econòmic injust per a l'usuari.

Així mateix, FACUA considera també que s'han d'establir requisits clars per a prestar el servei relacionats amb els conductors: formació, capacitació, condicions de prestació del servei, etc.